14.2.2011

Ajattelutavan muuttaminen yrityksissä on palkitsevaa, mutta myös hankalaa.

Joka vuosi alkaa uudenvuoden lupauksella, mutta seuraavana arkipäivänä se jo unohdetaan. Ei ole helppoa pitää sellaisia lupauksia kuin tipaton tammikuu, terveelliset elämäntavat tai vaikkapa vaan elämänlaadun parantaminen.



Yritykset toimivat tismalleen samalla tavalla ja se on niille jopa hankalampaa kuin tavalliselle kaduntallaajalle. Yritykset eivät välttämättä halua muuttua tai osaa muuttua, mutta maailman mennessä kovaa vauhtia eteenpäin on yrityksenkin tultava vinhaa vauhtia perässä jos haluaa pysyä hengissä.

Suomessa työyhteisöt koostuvat useimmiten niistä "JEES JEES"- miehistä jotka loppupeleissä ovat tyhjiä hylsyjä hienot puvut päällä. Hankalaksi mielletyt kyseenalaistajat ja uusia ideoita kehittävät taas poljetaan maanrakoon ja pahimmassa tapauksessa sossun luukulle. Koska porukka koostuu homogeenisestä ryhmästä "samoin"ajattelijoita ei yrityksen sisäistä dynamiikkaa synny.

Esimerkiksi Nokian tapauksessa koko talo on valettu samasta muotista jolloin uskotaan että päätä hakkaamalla seinään ja pyörittelemällä samoja asioita kuin vuonna 2009 päästään taas pinnalle.
Joissain vaiheessa huomataan mitä kaveri Apple onkaan tuonut markkinoille ja itkien väännetään touch Screeniä Nokian tehtaissa kun markkinoiden muutosta ei seurattu tarpeeksi ajoissa eikä toisin ajattelijoita ollut. Tähän mennessä Nokia on selviytynyt kehittämällä uusia kapuloita, koska markkinat eivät ole vaatineet toimivaa softaa. Nyt vuonna 2011 softa on äärimmäisen tärkeä työkalu matkapuhelinten myynnin takaamisessa ja Nokia on autuaasti myöhässä.

Lue alkuperäinen juttu täältä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti